https://www.energywakeup.nl/hoe-hybrids-thuisaccu-heel-europa-wil-veroveren/_405___30_NL_309_____
Volledig ontzorgen Onafhankelijk Wekelijks de beste energie aanbieding
 
20130423111651102013042311165112013051415074267

De 'Hybrid'-thuisaccu is de 'beste in zijn soort', aldus experts van de TU Eindhoven. Een exclusief interview met Eric van Honk, partner bij moederbedrijf Betta Batteries.

Bettabatteries

De meeste thuisaccu- of home storage-systemen baseren zich op de lithium-ion technologie, maar niet bij Hybrid Europe. Moederbedrijf Betta Batteries produceert namelijk de zogeheten Lead Crystal-batterij, volgens de TU Eindhoven de beste in zijn soort. De batterij, die al sinds 2009 wordt verkocht op diverse markten, is door Hybrid Europe nu opgeschaald voor toepassingen in woningen en bij het MKB. Eind volgend jaar wil het enkele duizenden tot tienduizenden systemen bij distributeurs in de EU hebben afgezet.

Relatief jonge speler

Betta Batteries (actief in China, Zuid-Afrika, Australië en Nederland, en het moederbedrijf van Hybrid Europe), is nog een relatief jonge speler op de batterijmarkt, een markt waar jaarlijks zo’n 80 miljard dollar in omgaat. Toch verdubbelt hun omzet jaar op jaar (nu 40 miljoen dollar). vertelt partner Eric van Honk.

Duiken naar duurzaam

Tot 2011 was hij werkzaam in de financiële wereld, uiteindelijk als directeur Vendor Leasing bij Fortis. Toen zijn onderdeel met BNP Paribas werd samengevoegd, besloot Van Honk dat het tijd was voor een nieuwe stap. Verder in de financiële wereld en dagelijks in maatpak rondlopen wilde hij niet langer, maar wat dan? ‘Op duikvakantie in de Filippijnen kwam ik in aanraking met Jacques Addinall, een Zuid-Afrikaans elektrotechnisch ingenieur en een van de oprichters van Betta Batteries. Ik had net daarvoor een interim opdracht gekregen om duurzame energiesystemen in een gebouw toe te passen en had wel oren naar zijn voorstel om in Betta Batteries te participeren’, zegt hij in een kantoorgebouw in Amsterdam-Zuidoost.

De Lead Crystal-batterij van Betta Batteries is gebaseerd op een patent van de Amerikaanse defensie uit de jaren 80 van de vorige eeuw, die het met de toenmalige stand der techniek niet verder kon ontwikkelen. Via diverse omzwervingen kwam het patent terecht bij een aantal Chinese wetenschappers die Addinall goed kende en ziehier; Betta Batteries was geboren.

Elektrische scooters

In 2009 begon het bedrijf in China batterijen voor elektrische scooters te produceren. Later volgde een serie nieuwe toepassingen, onder meer als backup-systeem voor telecom, solar toepassingen en andere stand-alone systemen en tractie (zoals golfkarren en rolstoelen). Dit jaar richtte Betta Batteries Hybrid Europe op. Het dochterbedrijf, gevestigd in Amsterdam, startte daarna een ontwikkeltraject voor thuisopslagsystemen. Begin oktober 2015 werden in Australië hun drie ‘home storage systems’ gelanceerd voor toepassingen op boten en in de gebouwde omgeving (woningen en het MKB).

Geen patent

De technologie voor hun schaalbare batterijsysteem is niet gepatenteerd. Bewust niet, zegt Van Honk: ‘Voor een patent ben je verplicht alle componenten te benoemen. Ook moet het chemische proces reproduceerbaar zijn. Daarmee komt de geheime formule op straat te liggen. Je hoeft maar enkele componenten te veranderen en een grote speler kan er vervolgens onder eigen vlag de markt mee op. Daar valt niet tegenop te procederen, dat is ons een te groot risico’, verklaart Eric van Honk.

Kristal

De geheime formule is de samenstelling van het gebruikte elektrolyt. Pim Kemper, managing director van Hybrid Europe, reikt over tafel een ‘kristal’ aan. De witte stof voelt aan als paraffine of kaarsvet, bevat 1,75 tot 3 procent zwavelzuur en is compleet veilig. ‘Kijk’, zegt hij en laat een foto zien: ‘aanvankelijk is dit een vloeistof geweest. Tijdens het vullen van de accu kun je er gewoon je hand in steken. Nadat we de accu 8 tot 10 keer in 72 uur hebben geladen en ontladen, kristalliseert het elektrolyt tussen de loodplaten en is de batterij bedrijfsklaar.'

Geen corrosie

Daar komt dan ook de naam vandaan: Lead Crystal. 'De kristallen, en dus de kleine hoeveelheid zuur, zijn gelijkmatig verdeeld over de loodplaten. Daardoor kan er geen corrosie of sulfatie optreden, iets wat wel het geval is bij loodzuur batterijen. Tegelijkertijd is de chemische samenstelling zó veranderd dat de formule van het oorspronkelijke elektrolyt niet valt te herleiden. Je kan dus geen ‘reverse engineering’ toepassen, dat wil zeggen dat je de batterij uit elkaar haalt om precies te weten hoe deze werkt.’

Beter dan loodzuur

Ten opzichte van loodzuur batterijen heeft de Lead Crystal-batterij, naast veiligheid en afwezigheid van schadelijke stoffen, een groot aantal voordelen, met name voor het sterk wisselend aanbod aan wind- en zonnestroom, zegt Kemper. ‘Een loodzuur batterij verliest per 10 graden boven de specificaties in de datasheet normaal de helft van zijn levensduur. Zit je in (sub) tropische gebieden, dan blijft van die levensduur dus maar weinig over. De Lead Crystal-batterij doet dat per 10 graden slechts 13 procent. De levensduur ligt dus vele malen hoger. Omdat er bovendien minder storingen, schade en verliezen optreden, is de ‘return on investment’ aanzienlijk lager dan bij loodzuur batterijen. Tot slot is de accu ‘dry state’ waardoor er geen zwavelgas optreedt en hij in iedere positie gemonteerd kan worden. Die kwaliteit en brede toepasbaarheid zal elke manager aanspreken’, meent Van Honk.

Diep ontladen

Het belangrijkste voordeel voor vooral zonnestroomsystemen heeft Kemper dan nog niet genoemd: diep ontladen. ‘De opbrengst uit PV-panelen is sterk wisselend’, vervolgt hij. ‘Stroomopslag dient daarop naadloos aan te sluiten. Dat kan prima met Lead Crystal. Je kunt onze systemen deels of volledig ontladen (zelfs tot 1 Volt) zonder dat dit ten koste gaat van de capaciteit en levensduur. Dat is niet alleen efficiënter maar bovendien goedkoper. Telecombedrijven zitten om onze systemen te springen als backup stroomvoorziening voor hun GSM-masten. We leveren aan de meeste grote spelers, van Siemens en Orange tot British Telecom en Vodafone. Van die laatste hebben we bijvoorbeeld net een order gekregen om volgend jaar 150.000 batterijsystemen in Afrika te plaatsen, het continent waarop we nu ruim 7 jaar actief zijn.’

Schoon en veilig

Volgens Van Honk zijn de veilige prestaties een groot verschil met andere soorten batterijen. Van Honk: ‘Onze batterijen bestaan uit één stuk. In tegenstelling tot lithium-ion batterijen hebben ze geen duur BMS (Batterij Management System) nodig dat een groot deel van de productieprijs bepaalt. Lithium-ion batterijen bestaan uit kleine cellen die via een BMS over onder meer temperatuur en voltage met elkaar moeten communiceren. Onze batterijen kunnen bovendien veilig per vliegtuig worden vervoerd. Thuisaccu’s op basis van lithium-ion mogen dat niet. Zodra die systemen in brand vliegen, creëren ze hun eigen zuurstof en blijven ze gewoon doorbranden. De Duitse brandweer heeft al aangegeven dat het blussen van branden, vanwege de gevaren, een zeer lastige klus wordt als lithium-ion thuisaccu’s in het spel zijn.’

Levensduur

De hype rond Tesla’s Powerwall en Powerpack – gemaakt uit lithium-ion batterijen - begrijpt Van Honk dan ook niet zo. Weliswaar biedt Tesla haar thuisaccu voor rond de 3.500 dollar aan, en vanaf dit voorjaar voor 3.675 euro in Nederland, dat is niet de eindprijs voor de consument. ‘Tel je zaken als distributie, installatie en omvormers erin mee, dan kan het systeem wel eens meer dan 10.000 dollar kosten’, meent Van Honk. ‘Ook bedraagt de degradatie van hun systeem circa 15 tot 20 procent per jaar. Onze LCA (levenscyclusanalyse) heeft aangetoond dat de Lead Crystal-batterij als backup voorziening minstens 3.300 cycli bij 50% ontlading draait. Dat aantal cycli komt overeen met een levensduur van ongeveer 10 jaar.’

'Plug-and-play'

‘Vergelijk de werking maar met een computer’, legt Kemper uit. ‘Het is gewoon ‘plug and play’ met een kabel naar het net en een kabel naar het PV paneel. Als gebruiker hoef je verder alleen op de aan/uit-knop te drukken. Zo blijft het aantrekkelijk voor zowel de distributeur en installateur als de consument.’

In onderhandeling met distributeurs

Hybrid Europe levert overigens alleen aan distributeurs die de producten vervolgens verder in de markt zetten. Voor Nederland en de Duitstalige landen heeft Hybrid Europe al een distributeur gevonden. Met partijen in de UK, Spanje, Ierland, Italië, Oost-Europa, Rusland en diverse landen in Afrika lopen contacten. Kemper: ‘Voor december 2016 verwachten we enige duizenden tot tienduizenden systemen vanuit Nederland af te kunnen zetten.’

Boerenmentaliteit

Betta Batteries en Hybrid Europe hebben goed over het bedrijfsmodel nagedacht. Bewust is er geen equity aangetrokken. ‘We hebben een boerenmentaliteit’, zegt Kemper. ‘We financieren uitrol en opschaling enkel en alleen uit onze ‘cash flow’, we werken hard en ondernemen slim. Door geen vreemd vermogen aan te trekken, kunnen we inspraak van externe financiers weren en onze eigen koers bepalen. Distributeurs, de enige afnemers met wie we in zee gaan, moeten onze producten vooraf betalen. Zo krijgen we minder snel last van liquiditeitsproblemen. Sales en marketing loopt dankzij mond-tot-mond reclame bijna vanzelf. Dat kan omdat we met onze batterij unieke voordelen hebben die reeds bekend zijn in de professionele markt. Productie en assemblage worden uitbesteed, hardware zorgvuldig gemonitord en distributeurs bewust op kwaliteit uitgezocht. Zo blijven we de beste in de klas.’

Lees meer over stroomopslag

Bron: MT, 28dec2015

Wakker worden!

Je betaalt teveel voor je gas en elektriciteit.

  • Laat de overstap door ons regelen en kies voor 'volledig ontzorgen' (op basis van 'no cure, no pay')
  • Altijd verzekerd van de laagste energie prijzen
  • Alle energieleveranciers in Nederland vergeleken
  • Voordeliger via ons dan rechtstreeks via de energieleverancier
  • Of stap nu zelf direct kosteloos over naar de meest voordelige energieleverancier

 

Volledig ontzorgen?

Bel 035-7111371 of mail info@energywakeup.nl

Doe 't zelf

Hulp nodig? Bel ons!

035 - 711 1371 

Ma t/m vr van 8.00 tot 20.00 uur