Het waren er 2,3 miljoen, en het worden er mogelijk vier miljoen: consumenten die overstappen van energieleverancier. Hun aantal zal de komende jaren fors stijgen.

Afgelopen jaar wisselde 15,1% van de Nederlandse consumenten en bedrijven van leverancier van gas en elektra, zo bleek in januari uit cijfers van de brancheorganisatie Energie Nederland. Dat was een record. In 2006 was dat nog 5,2%. In absolute aantallen: in 2015 waren er 2,3 miljoen overstappers, tegen 750.000 tien jaar geleden.

25%

Het aantal overstappers zal blijven toenemen, zeggen verschillende brancheorganisaties en vergelijkingssites. 'Een switchpercentage van 30% is mogelijk', stelt Energie Nederland. ‘Iedereen maakt gebruik van dezelfde infrastructuur. Zo zowel logistiek als financieel zijn er geen problemen te verwachten.’

Oprichter Jelle Feenstra van overstapsite Easyswitch twijfelt aan verdubbeling van het aantal overstappers naar 30% in 2020. ‘Maar een groei naar 25% mogen we zeker verwachten.’ Ook volgens vergelijkingswebsite Pricewise is 30% wat aan de ruime kant. ‘Een groei naar 20% in 2020 lijkt daarentegen niet onrealistisch’, zegt directeur Hans de Kok.

Slapers

In 2004 gaf de overheid de energiemarkt vrij. Tot die tijd was elke regio gekoppeld aan een energieleverancier. Veel mensen zitten nog steeds bij de oorspronkelijke leverancier in hun regio, zegt Feenstra. ‘Driekwart van de mensen is bang om over te stappen en vertrouwt op een grote, bekende naam. De leveranciers noemen dit slapers.’

‘Driekwart van consumenten is bang om te over te stappen. Leveranciers noemen dit slapers’

 

Deze slapers vormen nu een belangrijk anker voor de traditionele energiemaatschappijen. Doordat de meeste consumenten niet overstappen, is er voor de gevestigde orde nog sprake van financiële zekerheid, zegt Feenstra. ‘Als het aantal overstappers in de toekomst steeds verder zal stijgen, vormt dit voor de financiële zekerheid van leveranciers wel degelijk een probleem. Met name jonge klanten kiezen vaker voor de laagste prijs in plaats van voor een bekende naam. Klanten worden minder loyaal.’

V&D

Nuon, Essent en Eneco zijn de voorbije jaren veel klanten kwijtgeraakt, zegt De Kok. ‘Dit had of heeft natuurlijk impact op de vaste kosten per klant. Het vastekostenprobleem wordt prangend als er grote klantmutaties optreden. Dus wanneer de uitstroom groot is en de inkomsten fors lager zijn.’ Kleine, nieuwe energiemaatschappijen kregen in rap tempo nieuwe klanten.

Vooralsnog zijn de traditionele energiebedrijven ‘geen V&D’s’, zegt De Kok. Ze zetten sterk in op zowel behoud als werving. De maatschappijen hebben een eigen 'premium merk' en daarnaast nog andere merken met een andere profiel. ‘Energiedirect.nl is het prijsvechter-zusje van Essent en Oxxio, met de focus op gadgets, apps en controle over energieverbruik is gekocht door Eneco.’

Sigaar

Op 1 juli 2015 hadden de grootste drie bedrijven een marktaandeel van 79% voor elektriciteit en 77% voor gas, zo blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In 2004 was dat 86%. Leveranciers zijn ‘aardig gewend aan grote groepen overstappers’, aldus ACM, door de opkomst van energieveilingen en collectieve inkoop-initiatieven.

Volgens De Kok zal ongeveer 10% tot 20% van de consumenten met enige regelmaat overstappen. Het loont om actief te zijn en te shoppen naar kortingen. ‘Maar overstappen naar een ander energiecontract voor gadgets kun je zien als een sigaar uit eigen doos’, zegt Feenstra. ‘Je krijgt een mooie iPad of slimme thermostaat, maar je zit vervolgens wel een aantal jaren vast aan een duur contract.’

Door Carel Grol, FD, 1 feb 2016
 

Doe 't zelf

Hulp nodig? Bel ons!

020 - 531 76 73

Ma t/m vr van 9.00 tot 18.00 uur

 

Volledig ontzorgen?

 

Bel 035-7111371 of mail info@energywakeup.nl